Headline

< terug

In een zonovergoten Amsterdam ontmoet ik Sarah bij de metrohalte van de Vrije Universiteit (VU). Deze 23-jarige Amerikaanse stopte tijdelijk haar studie en verruilde haar woonplaats Boston voor Amsterdam, om daar studenten het 'Goede Nieuws' te vertellen. Hoe komt zij tot zo'n besluit?
 
'In Boston kwam ik in aanraking met Navigators en dat heeft mijn leven enorm veranderd en verrijkt. Becca, mijn mentor, was niet alleen een van mijn beste vriendinnen, zij wist ook steeds de juiste vragen te stellen over mijn keuzes en mijn motivatie. Dat hielp enorm om telkens gefocust te zijn op wat God wilde dat ik zou doen. Ik was van plan om na mijn bachelors een medische opleiding te volgen, maar God maakte mij duidelijk dat ik eerst een aantal jaren iets anders moest doen. Dat werd Nederland.'

Eerste dag op de universiteit
'De dag na aankomst ging ik, met een jetlag, al mee naar de universiteit. Daar beginnen we met eerst samen voor de studenten te bidden. Daarna benaderen we hen in de kantine. We vertellen dat we geïnteresseerd zijn in hoe zij over religie denken en of zij daar een aantal vragen over willen beantwoorden. De meeste studenten vinden dat goed. Vervolgens praten we over hun studie, hun interesses, hun doelen voor het leven en wat succes hebben voor hen betekent. Maar ook wat zij denken dat er gebeurt als je sterft, hoe zij over God denken, wie Jezus is en wat zij denken dat Hij hier kwam doen. Tot slot vragen we of zij, als dat mogelijk zou zijn, een persoonlijke relatie met Jezus zouden willen hebben. Sommige studenten vinden het fijn om later nog eens verder praten bij een kop koffie, anderen zijn geïnteresseerd in een bijbelstudiegroep of een Alphacursus, en weer anderen laten het hierbij.'

Nicky
'Diezelfde ochtend ontmoette ik Nicky (27) en haar vriend, ze waren beiden enorm geïnteresseerd. Het klikte eigenlijk al meteen toen we ontdekten dat we allebei een medische opleiding deden. Wij nodigden hen uit voor de Alpha en ze kwamen. Toch vond Nicky de Alpha niet zo interessant en we spraken af om die week samen koffie te drinken. Zo ontstond in een recordtempo een vriendschap. Ik geloof echt dat God dat zo heeft geleid. Nicky zat vol vragen. Ze begreep bijvoorbeeld echt niet dat ik mijn studie stopte om een God te volgen naar een ander land. Het maakte haar ook nieuwsgierig. Ze was al zolang op zoek naar iets meer, maar ze wist niet precies waarnaar ze zocht. Ik vond het geweldig toen ze zelf aangaf dat ze naar het Spring Retreat weekend voor internationale studenten wilde. Het thema van dat weekend was: 'Het goede nieuws voor jou'.'

'God ziet mij echt'
'Tijdens dat weekend zijn er, naast een hoop ‘fun’, vier toespraken. Op zaterdagochtend vertelde Alycia Homeyer welke impact het goede nieuws op haar heeft. Nicky was diep geraakt. Ze vertelde dat God haar duidelijk had gemaakt dat zij zijn kind was: "Ik heb mij nog nooit eerder zo gevoeld", zei ze. Nadat Laurence Koo over het vaderhart van God had gesproken was de impact nog dieper: "God ziet mij echt!." Ze was compleet overvallen door zijn liefde en vertelde: "God liet mij, als in een film, allemaal momenten uit mijn leven zien, en elke keer vertelde Hij mij: Ik was daar bij jou! Mijn hele leven heeft Hij mij al gezien. Ik voel een vrede van binnen, meer dan ik kan begrijpen. Ik voel het echt letterlijk in mijn lichaam! Nog nooit in mijn leven heb ik mij zo gezien gevoeld."
Omdat ze dat gevoel niet meer kwijt wil blijft ze in de Bijbel lezen en bidden. Vanaf dat weekend lezen we samen het Johannesevangelie. Het is super om te zien hoe geïnteresseerd ze is, maar ook hoe reëel. Ze begrijpt nog zoveel niet, maar dan zegt ze: "Dit is voor nu wel genoeg, ik hoef niet alles in een keer te horen.” Ze ervaart Gods liefde en zegen zo intens, ze vertelde me: “God 'verwend', mij zo, ik heb dit allemaal niet verdiend. Hij zegent mij voortdurend en ik merk dat Hij echt van mij houdt. Ik kan het niet begrijpen." '