Headline

< terug

Gloria Hou kwam als student tot geloof in China. Maar pas in Nederland kwam het echte keerpunt in haar leven. Ze ging naar een internationale studentengroep en naar een bijbelstudiegroep van Navigators en leerde God daar echt persoonlijk kennen. Ze ontdekte de kracht van gebed.

Gloria (24) woont sinds 2013 in Nederland. Ze deed op de Erasmus Universiteit in Rotterdam een master degree in accountancy en auditing en heeft nu al weer een jaar een baan bij een Social Mediabedrijf in Amsterdam. Ze vindt het leuk in Nederland, maar moest wel wennen aan de multiculti samenleving en het feit dat Nederlanders altijd zeggen wat er op hun hart ligt. Ook het Hollandse weer is anders dan ze was gewend in haar geboorteland. ‘Die wind, de regen. Maar nu vind ik het wel fijn hoor’, zegt ze lachend.

Andere voornaam
De Chinese koos voor een studie in Nederland omdat hier de kwaliteit van het onderwijs redelijk hoog is, je overal met Engels goed uit de voeten kunt en misschien wel de belangrijkste reden: omdat haar vriend hier al studeerde. Omdat haar Chinese naam voor Nederlanders bijna niet uit te spreken is, veranderde ze bij aankomst direct haar voornaam in Gloria.

Big smile
‘In China ben ik, tijdens het derde bachelor jaar op de universiteit, Christen geworden. Er kwam op een dag een medestudente met een big smile naar me toe. Ze vroeg of ik interesse had in de Bijbel en Jezus Christus. Ik zei meteen ‘ja’, want ik vond de levenshouding van christenen om mij heen eigenlijk wel erg aantrekkelijk. Ze zijn open en bemoedigend naar elkaar, voelen zich duidelijk geliefd door God en stralen dat ook uit. Vanaf die tijd ging ik naar een Chinese bijbelstudiegroep.’

Grootheid van Gods liefde
Eenmaal in Nederland verwaterde haar geloof een beetje. Ze bezocht soms de Chinese kerk in Rotterdam, maar haar eerste tijd als student stond vooral in het teken van lang leve de lol. ‘Toch bleef God geduldig kloppen aan mijn hart. Daarom zocht ik uiteindelijk toch weer contact met andere gelovigen, en heb ik mij aangesloten bij een christelijke internationale studentengroep en bij een bijbelstudiegroep van Navigators. God werd daar meer en meer een realiteit voor mij. Ik mocht gaandeweg ervaren hoe groot Gods liefde is en hoe krachtig gebed kan zijn. Hij antwoordde mijn gebeden op een indrukwekkende manier.’

Volwassen gelovige
Voorheen vond ze het vaak makkelijk om zich te verschuilen achter een muur. Zich stoer voor te doen, terwijl ze in haar hart onzeker was. Maar de liefde van God veranderde haar en maakte haar tot een volwassen gelovige. ‘Ik was heel trots en dacht dat ik alles wel alleen kon doen. Maar Jezus leerde me nederig te zijn, zodat ik zijn liefde kon ontvangen en doorgeven. Ik durf steeds meer dingen te delen, mijn kwetsbaarheid te laten zien en mijn hart te volgen. Ik weet dat God altijd bij me is en dat geeft me een veilig gevoel. Mensen kunnen me verlaten, maar Hij zal dat nooit doen. En dat te weten, geeft zo’n vrede.’

Pure genade
Hoe goed God voor haar zorgde en haar gebeden beantwoordde, bleek wel bij het vinden van een baan. ‘Nadat ik afgestudeerd was voelde ik weer dat stukje oude onzekerheid opkomen. Zou ik werk kunnen vinden? Zou ik in Nederland kunnen blijven? Maar door pure genade van God kreeg ik heel snel een aanbod van een bedrijf in Amsterdam waar ook diverse andere jonge christenen werken.  Wat was ik daar blij mee! Ik heb hier echt mijn draai gevonden. Daarnaast ga ik ook nog steeds naar de Navigators bijbelstudiegroep en ben ik lid geworden van Crossroads in Amstelveen.‘

Bidden voor ouders
Gloria’s ouders wonen in Yan Thai, in China en zijn beide atheïst. Zij vinden het nog steeds moeilijk te accepteren dat hun enig kind christen is. ‘Maar ik bid veel voor ze’, zegt Gloria, ‘In de hoop dat hun harten ooit zullen worden aangeraakt door God en ze open zullen staan voor het geloof.’

Interview: Mariëtte Woudenberg
Fotografie: ©Mirjam van Klaarbergen Photography