< terug

Hoe sta ik gedreven en standvastig voor de groep? Een vraag waar elke jeugdleider wel eens tegen aanloopt. Hoe houd je de aandacht van je tieners vast? Wat maakt dat ze echt iets leren en willen leren? Je bent tenslotte jeugdleider of jeugdwerker omdat je jongeren iets mee wilt geven. Over God, Jezus, geloof en leven.
 
LEF is een organisatie met veel ervaring op het gebied van leren en van trainen. Zo hebben we voor onze eigen trainers vijf leerprincipes opgesteld, die zorgen dat een training effectief iets overbrengt. Het zijn:

  • Wees inzichtelijk: Leren gebeurt als je hersenen niet afgelopen worden door gedachtes over waar de spreker heengaat met zijn verhaal of hoe de avond is ingedeeld.
  • Wees veilig: Mensen staan vooral open voor nieuwe dingen, als ze zich veilig en aanvaard voelen. Investeren in veiligheid is investeren in resultaat.
  • Wees relevant: Niets is zo afstotend als een verhaal dat niet aansluit bij de spreker of bij de luisteraar. Of een verhaal dat niet bij het onderwerp weet te blijven. De aandacht vervliegt en de boodschap ook.
  • Wees afwisselend: Je hersenen hebben afwisseling nodig en die van tieners nog meer. ‘Korte spanningsboog’ staat zo’n beetje op elk tienervoorhoofd geschreven. Of je het leuk vind of niet, hier moet je wat meer.
  • Wees uitdagend: Er moet intern iets gebeuren wat maakt dat tieners sneller aanhaken. De juiste dosering uitdaging, bijvoorbeeld in vragen, openheid of opdrachten geeft je training een boost. 

Het mooie is: die principes gelden ook voor jou, als jij voor de groep staat! Elk principe is opgedeeld in drie tips die toepasbaar zijn in de context van een tiener- of jeugdgroep. Je zult veel alliteratie in deze blog tegenkomen, dus laat je inspireren door deze 15 turbo-tienertips.
 

Wees inzichtelijk

  1. Pitch je Programma
    Vertel wat je deze avond gaat doen en houd je eraan. Als mensen weten wat er komt, zullen ze ook eerder meegaan in wat je vertelt. Het maakt dat ze niet hoeven na te denken over waar de avond heengaat. Daarom is het ook belangrijk je aan je programma te houden.
  2. Duid het Doel
    Wat wil je vanavond bereiken, waar werk je naar toe die avond? Als jongeren weten wat het doel is, zullen ze automatich bezig zijn met hoe wat je vertelt in dat doel past.
  3. Herhaal, Herhaal
    Tieners. Hun brein is een vergiet. Niet vervelend bedoeld, maar een fysiologisch feit. Erin en eruit. Bedenk hoe je vijf keer hetzelfde kunt zeggen op andere manier. Dat voelt snel als “moet ik het nu alweer zeggen”, maar dat is voor jongere tieners echt nodig.

Wees veilig

  1. Noem bij Naam
    Meng je onder je tieners voor en na het officiële programma. Probeer aan begin van het seizoen jongeren bezoeken. Ken hun verhaal, hun hobby’s, familiegebeurtenissen. Investeren in persoonlijke verbinding met je jongeren betaalt zich altijd uit in een atmosfeer waar jongeren in veiligheid open kunnen staan voor nieuwe dingen.
  2. Wie zijn Wij
    Maak met elkaar afspraken: zo willen we zijn als groep. “Wat vind jij belangrijk als wij samen dit jaar een groep zijn?” Als je jongeren inspraak geeft voelen ze zich meer verantwoordelijk en kun je ze beter aan afspraken houden. Maak bijvoorbeeld als team drie teamprincipes en laat de tieners nog twee extra bedenken.
  3. Blijf de Baas
    Houd je aan de afspraken van zowel tijd alsook relatie-afspraken. Houd het veilig voor de tieners. Als je merkt dat er dingen gebeuren die het onveilig maken voor een ander, bespreek dit dan. Het zal af en toe nodig zijn jongens en meiden apart te spreken, omdat meisjes op die leeftijd vaak al verder zijn in hun emotionele ontwikkeling. Als iemand echt een grens overgaat, moet je duidelijk optreden. Als jij op een consequente manier de touwtjes in handen hebt, bouw je aan veiligheid. 

Wees relevant

  1. Leg de Lat Laag
    Uit een onderzoek naar de verwachtingen van tieners wat groep wel of niet geslaagd maakt, kwam de relatie met de jeugdleider als meest belangrijke punt uit de bus. Luister naar je jongeren. Sluit het doel van de groep aan bij het doel van hun ontwikkelingsleeftijd? Voor jongere tieners zal hun ontwikkeling voornamelijk moeten liggen in het leren luisteren. leren een groep vormen. leren wat hun ik is en vindt. Praten over hun geloofsvragen en mening is voor tieners tot 15 vaak echt te vroeg.
  2. Parkeer de Praters
    Zorg dat je verhaal niet gekaapt wordt door één of twee tieners die veel te zeggen hebben. Laat weten dat je hen gehoord hebt en serieus wilt nemen, maar zorg ook dat jij het verhaal houdt dat jij wilt houden. Geef drukke tieners een verantwoordelijkheid in de avond, dat kan ook helpen.
  3. Vertel je Verhaal
    Deel over je eigen geloofsreis, je relaties, je verdriet enzovoort. Volg de groep in wat ze willen horen, maar laat je eigen verhaal zien. Jongere tieners luisteren en zullen niet direct vragen stellen of hun eigen verhaal koppelen. Maar ze onthouden heel goed wat je deelt! Bij de oudere tieners zul je zien dat ze je meer gaan opzoeken en dat ze ook vragen gaan stellen over hun eigen vragen erover. 

Wees afwisselend

  1. Varieer je Vormen
    Gebruik verschillende werkvormen. Gebruik werkvormen waarbij tieners in beweging moeten komen. Bedenk dat hun spanningsboog maximaal 10 minuten is. Daarna: afwisselen.
  2. Doen, Doen, Doen
    Jongeren leren door te doen. Vroeger leerden mensen meer van hoofd naar hart naar handen. Ze hoorden iets, dachten erover na, het raakte hun hart en veranderde hun gedrag. Tegenwoordig leren jongeren veel meer andersom: van handen naar hart naar hoofd. Iets doen en al doende leren, maakt dat ze er gevoelens en emoties bij ervaren, waarna het zich vastzet in hun hoofd.
  3. Beat je Brein
    Weet wat het tienerbrein wel of niet kan. Een poos terug schreven we daar een mooie serie blogs over. Vanaf 15 jaar kunnen tieners bijvoorbeeld pas reflecteren. Wat dan wel? Welke vraag werkt wel? 

Wees uitdagend

  1. Laat ze Lachen
    Lachen triggert dopamine, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Het zorgt voor een ervaring van geluk, van succes, maar triggert ook nieuwsgierigheid. En zorgt natuurlijk voor afwisseling.
  2. Durf te Duiden
    Benoem wat je ziet gebeuren in een groep of individu, zodat het leren ook intern spannend wordt. Zo helpt je tieners groeien in karakter, of relaties of persoonlijk leiderschap. Benoem wat je in tieners ziet, juist ook wat spannend voor hen is om te horen. Positief en ook kritisch.
  3. Verras Vaak/Events en Experimenten
    Benut het momentum dat bepaalde events kunnen brengen. Of maak zelf een experiment/challenge waarin tieners iets uitdagends moeten doen. Door een persoonlijk en gezamenlijk uitdagend doel te stellen zullen de tieners gemotiveerd zijn. 
Met deze tips sta jij gemotiveerder voor de groep en zul je de aandacht van je tieners en jongeren beter vasthouden. Veel succes!

(Fotocredit: Jesus Loves Austin)