< terug

“Mijn verlangen om dicht in zijn aanwezigheid te zijn is gegroeid” - Angelique


Weet je het nog? We vertelden dat we ons verlangen om als team te groeien in gebed, een plek wilden geven in de Learning Community. We besloten tijdens het trainingsweekend een gebedsruimte in te richten. En dat heeft mooie momenten met God gebracht! In deze blog deel ik graag hoe we het opzetten van een gebedsruimte praktisch hebben aangepakt. Bovendien hoor je de reacties van twee deelnemers.
 

Voorbereiding

 

Samen met Edwin van 24/7 Prayer dachten we een aantal weken voor het weekend na over waarom en hoe we de gebedsruimte wilden inrichten. Het maakte ons enthousiast en verwachtingsvol! En bracht een actielijstje met zich mee :) Een gebedsruimte inrichten hoeft niet moeilijk te zijn, maar is wel iets dat je goed wilt voorbereiden. Door gebed en in gesprek kwamen er ideeën over hoe de ruimte eruit ging zien en welke thema’s we aan bod wilden laten komen.
   

Gebedsruimte

Onze gebedsruimte was een eenvoudige lege kamer die verbonden is aan de trainingsruimte. We hingen er doeken, lampjes en plantjes op. Voegden er kussens, stoelen, dekens, kaarsen, knutselspullen, boeken en bijbels aan toe.

We creëerden plekken in de ruimte waar je een gebedsopdracht kon doen (prayerstations). Zo kon je ergens zitten en een muziekje aanzetten, bijbel lezen of creatief aan de slag met een van de prayerstations. Een eenvoudige lege kamer werd een plek die ontmoeting faciliteerde. (Check onze Facebook voor een bijna-360-foto.)
 

Prayerstations

De prayerstations in de gebedsruimte zetten je stil, helpen je nadenken over specifieke thema’s, bieden je de mogelijkheid actief iets terug te geven aan God. Je kon een bijbelgedeelte overdenken met behulp van een aantal vragen, een meditatie luisteren of je dankpunten opschrijven bijvoorbeeld. Verschillende prayerstations proberen verschillende zintuigen te stimuleren.
 

Angelique: “Voor mij hielp het dat er zoveel verschillende dingen waren, waar je iets mee kon doen. Ik ben niet zo'n bidder die zijn handen vouwt en zo 2 uur achter elkaar mijn verlanglijstje afwerkt. Ik heb nu gemerkt dat ik meer een ontvanger ben. Dat God dingen in mijn hart bekend kan maken en dat ik zo naar Hem kan luisteren.”

 
 

Uitnodiging en inschrijving

We vertelden de deelnemers over ons verlangen met de gebedsruimte en vroegen ze met ons mee te bidden tijdens het weekend, 42 uur lang, zonder onderbreking. Voor sommigen een welkome uitnodiging, voor anderen een behoorlijk uitdaging om aan te gaan.

Het duurde niet lang voor de inschrijflijst gevuld was. Zelfs de nachtelijke uurtjes waren bezet. #dontbreakthechain! Je verbleef een uur in de gebedsruimte en dan werd je afgelost. Een uur bidden klonk als erg lang, maar de ervaring bleek vaak anders. Voor je het wist was je uur bidden voorbij!
 

Ruben: “Ik had mij van 6.00 - 7.00 uur opgegeven om te gaan bidden, juist tegen de ochtend, alles nog heerlijk rustig, om zo goed te kunnen focussen op God! Dat is voor mij niet vaak het geval, juist vaak is de eerste focus het gezin, zorgen dat iedereen klaar is voor school en werk. Eén uur bidden klinkt misschien veel, maar het ging zo voorbij.“

 

Angelique: "Wat ik vooral ook mooi vond is dat je werd gezegend door je voorganger en dat ik het estafettestokje mocht doorgeven aan de persoon die na mij kwam. Dat de keten niet verbroken werd, maar dat je weet dat er steeds iemand zat te bidden, dat vond ik echt een cool idee."

 

Wat God ons gaf tijdens en na de 42 uur gebed

God heeft zoveel moois gedeeld met ons in de gebedsruimte. Er was ruimte voor rust, verdriet, aanmoediging, nieuwe ideeën en loslaten. Sommigen kregen iets van God dat ze deelden in hun team of met de hele groep. Samen oefenden we in Gods stem verstaan.
 

Ruben: "Tijdens het lezen van de Bijbel sloeg ik het gedeelte open over Maria en Marta (Lucas 10:38-42). Over waar je het beste kan zijn, namelijk aan de voeten bij Jezus, luisterend naar Zijn stem. In ons jeugdwerk zijn we soms zo hard aan het werk. Met alle goede bedoelingen, begrijp mij niet verkeerd, maar we vergeten tijd vrij te maken om te luisteren naar Hem. Dat heeft er voor ons eigen LEF-team toe geleid dat we, als we bij elkaar zijn, beginnen met luisteren naar Hem en samen bidden.. Normaal was dat altijd de afsluiting…"


De schakel van gebed heeft ons geholpen naar God te luisteren te midden van teamprocessen en het maken van plannen voor ons jeugdwerk. God heeft nieuw enthousiasme gegeven voor de plek van gebed in persoonlijke levens en jeugdwerk.
 

Angelique: "Ik heb nu zelf ook een gebedskamer ingericht in mijn waskamer. Ik heb er een stoel neergezet, tafeltje erbij, goede boeken en de bijbel. Mp3-speler, bord waar ik inzichten op kan schrijven en een schrift. Zo probeer ik sinds mijn ervaring in de gebedsruimte bij LEF elke ochtend en avond met God te beginnen en af te sluiten. Waarom ik het anderen zou aanraden is de ervaring dat je kan bidden op verschillende manieren en om te ervaren welke manier het beste bij jou past. De diversiteit is gewoon echt chill."

 

Ruben: "Een 24/7 prayer is een mooi initiatief om binnen je kerk/gemeente/jeugdwerk gebed een duidelijke plaats terug te geven. Om de kracht ervan weer te ervaren. Gebed wordt hierdoor zoveel meer dan alleen het opzeggen van een paar regels, het wordt dan weer echt 'praten met je Vader' zoals Max Lucado dat treffend zegt."

 

To begin, begin

Wil jij gebed ook een duidelijke plek geven in je jeugdwerk? Dan willen we je aanmoedigen samen met je jongeren ook een gebedsruimte in te richten en samen in gebed te gaan. Dat kan ingewikkeld lijken, maar vaak moeten we gewoon beginnen. Laat je verrassen door wat God wil geven!

Handige informatie en inspiratie om samen te bidden vind je op de site van 24-7 Prayer Nederland. Daar kan je onder andere een Prayer Kit bestellen met tips voor je gebedsruimte.



Deze blog is geschreven door Marina Bouwman. Marina is trainer bij LEF en jongerenwerker in Ede. Haar passie is om leiders met heel veel ideeën, richting te geven en ze op gang te helpen.