< terug

Een aantal jaar geleden was ik in Engeland en sprak ik een leider die gestart was met een handjevol jongeren. Dat was uitgegroeid tot een beweging van 625 jongeren. Mensen uit de hele wereld kwamen kijken hoe het werkte. (Voor de kenners: het was ‘Sheffield’…)

De vraag die iedereen stelde: hoe krijg je 650 jongeren bij elkaar? Zijn antwoord: 650 jongeren bij elkaar krijgen is niet echt moeilijk. De echte vraag is: hoe krijg je 125 getrainde leiders bij elkaar die die jongeren kunnen helpen groeien.

Jongeren zijn belangrijk, maar het goed trainen van leiders die daar richting en diepgang aan kunnen geven is nog belangrijk. Het is een ontnuchterende constatering dat goedgetrainde leiders niet uit de lucht komen vallen. Het vraagt proactieve aandacht en investering in die mensen.

Waarom nieuwe leiders?

Daarom zeggen we bij LEF vaak: het vraagt leiderschap om nieuwe leiders te creëren. Maar waarom nieuwe leiders? Het verhaal hierboven vertelt het eigenlijk al. En we lezen het terug in Lukas 10:2, waar Jezus zegt: “De oogst is groot, maar er zijn maar weinig arbeiders. Bid daarom de Heer van de oogst dat hij arbeiders zal sturen om de oogst binnen te halen.”

Als je dus 650 jongeren ‘binnen wilt halen’, zul je 125 leiders moeten hebben. En omdat het evangelie goed nieuws blijft voor als die jongeren die nog zonder Jezus leven, kunnen we niet genoeg leiders opleiden. We schreven bijvoorbeeld al eerder een blog over groot dromen en het voorbeeld van Paulus.
 

Leiderschapsontwikkeling

Hoe dan? Hoe ontwikkel je nieuwe leiders? LEF zou LEF niet zijn als we daar niet een mooie graphic bij hadden.
 
De kern van leiderschapsontwikkeling (geïnspireerd door de pijplijn van Mike Breen) bestaat uit werven, trainen, inzetten en evalueren. Je werft nieuwe leiders, je geeft ze goede en gedegen training, je zet ze in en na een tijdje evalueer je hoe het gaat en of ze nog op hun plek zitten.

Deze 4 rondjes hebben we in een pijl gezet. Dat is niet zomaar. De ontwikkeling van leiders is niet iets wat op zichzelf staat. Het moet allemaal bijdragen aan een groot verhaal. Het is onderdeel van je visie: ‘We willen graag dit-en-dit bereiken en daarom zijn we aan het werven en trainen en inzetten en evalueren.’
 

Wat er mis kan gaan

Het kan echter zijn dat sommige onderdelen niet goed zijn ingezet in je setting. Dat merk je vaak aan de volgende zaken:
  • Weinig werven: Er ontstaat een tekort.
    Als je moeilijk aandacht kunt geven aan het vinden van nieuwe leider is het simpel: je vindt geen nieuwe leiders. Daarom zijn we fan van wat we het continumodel noemen. Een doorgaand proces van het spotten van nieuwe leiders.
  • Weinig trainen: Er ontstaat een eilandjescultuur.
    De opbrengst van trainen is dat je gezamenlijke energie en richting krijgt in je jeugdwerk. Dat verlies je als je het niet of te weinig doet. Er ontstaat een gebrek aan onderlinge connectie, mensen worden minder aanspreekbaar en iedereen doet zijn eigen ding.
  • Weinig inzetten: Er ontstaat een situatie waarin je alleen bent.
    Inzetten is dat mensen stapje voor stapje hun eigen rol mogen pakken en dat jij ze daarbij helpt. Als je dat niet doet, voel jij je alleen omdat er geen vermenigvuldiging is. De ander voelt zich alleen om hij of zij meteen in het diepe wordt gegooid.
  • Weinig evalueren: Er ontstaat een mismatch.
    Als je niet of niet goed evalueert zitten mensen op de verkeerde plek en wordt dat niet gesignaleerd. Evalueren is in de kern namelijk eerlijk zijn over wie waar zit of ze op de juiste plek zitten. Niet evalueren betekent niet kunnen bijsturen.
Als een van deze vier pijnpunten herkenbaar voor je is, is het goed eens na te denken over wat je misschien mist in je leiderschapsontwikkeling. Zijn er genoeg andere leiders?

Een vraag om eens over na te denken: Als je over twee maanden onverwachts naar Zuid-Limburg (of Texel, voor de Limburgers) moet verhuizen en je moet dus stoppen met je jeugdwerk. Wat zou er gebeuren met je jongerenwerk of het deel waar jij verantwoordelijk voor bent? Waar gaan er dingen verloren en waar zijn er anderen die zonder problemen jouw rol kunnen invullen?

Herken je één van de pijnpunten van je jeugdwerk? In de LEF Learning Community komen we gedurende langere tijd langszij om jou en je team te begeleiding in vernieuwing van je jeugdwerk. Leiderschap is een belangrijk thema dat daarin voorbij komt. Meer informatie vind je hier.
 
Deze blog is geschreven door Geert van ’t Veer. Geert is getrouwd met Tessa, teamleider van LEF, en bezig met een studie theologie. Daarnaast is hij actief in het Westland Netwerk; een netwerk van verschillende groepen jongeren die samen ontdekken wie Jezus is en anderen helpen in dit proces.