< terug

Om maar met de eerlijke deur in huis te vallen: ik vind langere tijd voorbede doen best lastig. Zeker in mijn eentje. Wat de Bijbel ‘aanhoudend bidden’ noemt, kan ik maar moeilijk een plek geven in mijn leven. En ik ben erachter gekomen dat ik daarin niet de enige ben (altijd lekker ;-)).
 
In de afgelopen maanden is in ons LEF-team een verlangen ontstaan om samen meer te groeien in gebed. Eén van onze teamprincipes is “kijk omhoog”. Dát is waar we elkaar in willen aanmoedigen; met geloof en verwachting ons werk doen. Biddend en in vertrouwen omhoogkijken en samen uitzien naar wat God gaat doen. Alles geven in ons werk en tegelijk beseffen dat ons werk ten diepste afhankelijk is van Gods werk.

Onophoudelijk gebed

Ter inspiratie hebben we met het hele team het boek Dag en nacht roepen zij tot God van Pete Greig gelezen. Over het ontstaan van 24/7 Prayer, een beweging van onophoudelijk gebed. Wát een inspirerende verhalen; echt een aanrader! Het maakte ons (opnieuw) erg enthousiast over gebed.
 
We besloten als team de uitdaging aan te nemen! In de aanloop naar het opstellen van een meerjarenplan deden we ‘24/1 Prayer’: 24-uur van onafgebroken gebed voor de toekomst van LEF. We zijn met z’n 12en dus iedereen pakte twee keer een uur bidden op zijn eigen plek. We maakten een app-groep om zo telkens het digitale stokje door te geven #dontbreakthechain. In de groep deelden we ook onze ervaringen en indrukken. Wat een mooie ervaring met elkaar!
 
Wat heeft 24 uur bidden ons team gebracht?
  • Verwachting
    Samen intensief bidden voor een proces of event geeft nieuw geloof en verwachting voor wat komen gaat. Na zo’n gezamenlijke gebedstijd lukt het ook beter om samen het vertrouwen vast te houden.
  • Persoonlijke ontmoeting
    Iedereen maakt op zijn eigen manier persoonlijke dingen met God mee. Door dat samen te delen heb je meteen een persoonlijke uitwisseling op een level waar je normaal gesproken minder makkelijk komt.
  • Besef dat we onderdeel zijn van een groter verhaal
    Als biddende schakel in de ketting wordt dit heel concreet. Je ziet je eigen rol in een groter team en het werk in het grote verhaal van God.
  • Energie en verbinding in het team
    Samen een avontuur beleven geeft positieve energie en bindt samen. Dit was zo’n avontuur!
  • Enthousiasme en verlangen voor gebed
    Geloof en gebed hebben veel met elkaar te maken. Gebed is een spiegel die laat zien welk geloof er in je hart leeft. En door te bidden groeit je geloof in wat God kan doen. Door samen te bidden groeit verlangen om meer te bidden! 
Unaniem hebben we besloten tijdens ons volgende trainingsevent ook een gebedsruimte in te richten en met elkaar (Team LEF én deelnemers) kijken of we het hele weekend kunnen vullen met gebed.
 

Gebed in jullie team

Hoe is dit in jullie team? Waar vertrouwen jullie God voor? Waar bidden jullie voor? Waar je samen als team voor bidt, laat zien waar je verlangen en vertrouwen naar uitgaat.
 
Als jullie binnenkort een belangrijk thema willen behandelen, of een grote activiteit hebben (jeugdkamp) dan weet ik nog een mooie vorm in de voorbereiding :-) Samen 24 uur lang groeien in gebed en vertrouwen, volop persoonlijke verbondenheid én een mooie kans om jongeren of ouders te betrekken! Wie gaat de uitdaging aan?
 
Meer informatie en inspiratie om samen te bidden vind je op de site van 24-7 Prayer Nederland.



Deze blog is geschreven door Geert van ’t Veer. Geert is getrouwd met Tessa, teamleider van LEF, en bezig met een studie theologie. Daarnaast is hij actief in het Westland Netwerk; een netwerk van verschillende groepen jongeren die samen ontdekken wie Jezus is en anderen helpen in dit proces.