Headline

< terug

Ze was helemaal niet bekend met het geloof en toch koos Daniëlle Olthof voor de studentenvereniging van Navigators in Tilburg. Een bijzondere keus, die niet zonder gevolgen bleef.
 
‘Ik kom uit een warm, hecht gezin. Mijn zus en ik komen nog vaak thuis en we gaan zelfs nog samen op vakantie, gewoon omdat het altijd gezellig en goed is met z’n vieren. Mijn ouders zijn niet gelovig, dus dat was onbekend terrein voor mij. Na mijn studie in Amsterdam vertrok ik naar Tilburg om daar verder te studeren. Daar zag ik een stand van Navigators. Ik had geen idee wat het was. Misschien iets van scouting of zo? Maar er stond ook een bord met de woorden Bier en Bijbel. Ik wist uiteraard wel wat de Bijbel was, maar ik begreep de combi niet helemaal dus ging ik eropaf met mijn vragen. Ze waren super aardig en ik werd uitgenodigd voor een open avond. Ook daar voelde ik me meteen thuis. Het was gezellig, de mensen waren open en warm, beantwoordden al mijn vragen en ik besloot mij aan te sluiten vanwege de gezelligheid. Het geloof nam ik op de koop toe. Dat eerste jaar heb ik zoveel geleerd, ook over geloof en ik dacht, volgens mij bestaat God wel, dus ging ik me er nog meer in verdiepen. Na anderhalf jaar heb ik op Focus voor Jezus gekozen.’
 
Stroomversneling
‘Daarna kwam alles in een stroomversnelling. Ik had over Naventure gehoord en dat trok me wel en tegelijkertijd werd ik gevraagd voor een bestuursjaar. Terwijl ik nog nadacht over het eerste zei ik ja tegen het laatste en ben ik dit jaar assessor extern bij Tilburg. Ik ben verantwoordelijk voor alle externe contacten en ik probeer de vereniging mee te nemen in het missionaire aspect. Omdat dit parttime is kon ik het goed combineren met Naventure. Zo heb ik een heel jaar voor God.’
 
Naventure
‘Bij Naventure beginnen we elke keer de dag met God en gedurende de dag hebben we verschillende onderwerpen die we behandelen en waarbij we dan een oefening doen. Bijvoorbeeld bij het onderwerp vertrouwen hebben we een trust fall gedaan. Dan ga je op een tafel staan terwijl de rest van de groep achter je staat. Vervolgens laat je je achterover vallen in vertrouwen dat zij je opvangen.
Het eerste half jaar gaat vooral over jezelf, over je relatie met God, de liefde van de Vader, geloofsovergave, maar ook over bewust zelf keuzes maken, prioriteiten stellen en nee mogen zeggen. Over je ouders, want hoe goed of slecht je opvoeding ook was, je krijgt altijd dingen mee die weer invloed hebben op hoe je reageert op gebeurtenissen. We leerden hoe je dat kunt doorbreken. Dat gaat dus echt wel diep.
De tweede helft van het jaar gaat over hoe je alles wat je geleerd hebt ook weer door kunt geven. Door een getuigende levensstijl, je plek in het Koninkrijk en mentoraat bijvoorbeeld. Daarnaast brengen we wat we geleerd hebben ook in de praktijk. Tijdens onze tweedaagse kregen we de volgende opdracht: organiseer over vier uur een buurtfeest voor minimaal vijftig mensen, dit is de locatie en dat heb je nodig, succes! We hadden niets, geen geld of middelen. We moesten erop vertrouwen dat God voorziet. Er werd non stop gebeden en de rest ging in groepjes op zoek naar wat er nodig was. Het was fantastisch om te zien wat we allemaal kregen aan eten en spullen en uiteindelijk kwamen er meer dan vijftig mensen op af. We zagen echt dat God voorziet.’
 
Kracht in zwakte
‘Naventure heeft mijn beeld van leiderschap veranderd. Vroeger dacht ik dat leiders heel hoog en stoer moesten zijn, nu zie ik dat het juist heel mooi is als iemand dienend en liefdevol kan zijn en dat dit juist een kracht is. Ik heb daarnaast veel over mezelf geleerd en zo een beter beeld gekregen van hoe God mij heeft gemaakt, ik ontdekte mijn kracht en mijn zwaktes. Daardoor kan ik andere mensen ook beter begrijpen en naar hen kijken door de ogen van God. Ik heb ontdekt hoeveel impact je kunt hebben als je dingen met God samen doet. Wat we hebben geleerd werkt alleen als je het met God doet. Ik kan het niet zonder God en ik hoef het ook niet zonder God en dat is zo bemoedigend. Hij heeft een plan en het is niet van mij afhankelijk. Naventure heeft mijn geloofsleven enorm verdiept en het hielp echt dat ik het geleerde meteen toe kon passen in mijn bestuursfunctie!’
 
Aanrader
‘Ik kan iedereen aanraden mee te doen met dit jaar. Het heeft me zoveel gegeven. Zorg wel dat je er voldoende tijd voor hebt. Zeker in het begin had ik de volgende dag ook nodig om te verwerken wat er allemaal is gebeurd. Daarnaast is het heel waardevol om een plek te hebben waar je het meteen kunt toepassen.’
 
Interview: Marieke Boersma-Lensen
Fotografie: @Mirjam van Klaarbergen Photography