Headline

< terug

’Jij gaat bijzondere dingen doen voor God’, zegt de moeder van Aad Horst als hij een jaar of vier is. Het blijft in zijn herinnering maar hij doet er niets mee. Totdat hij wordt geconfronteerd met de Bijbel’
 
Aad is van huis uit rooms-katholiek. ‘We gingen als gezin naar de kerk, deden goede dingen in de hoop dat het daarmee aan het einde van het leven goed komt. Dat was eigenlijk de basis van hun geloof.’  Tijdens zijn studie legt hij zijn rooms-katholieke opvoeding naast zich neer. ‘Ik was er niet tegen, maar het zei me niet zoveel.’ Eenmaal in het tweede jaar ontmoet hij een medestudent die lid is van Navigators. Hij spreekt Aad aan en zegt: ‘Ik vind het leuk om met jou een keer over de Bijbel te praten.’ Aad vindt het maar een vreemde opmerking.
 
Nieuwsgierig
Zijn medestudent geeft niet op en vraagt regelmatig of Aad met hem de Bijbel wil lezen. ‘Dat maakte mij nieuwsgierig dus besloot ik het erop te wagen. Terwijl we samen lazen attendeerde hij mij erop dat ik antwoord kon vinden op de vraag: “wat zegt God?”. Hij leerde mij dat je een levende relatie met God kan hebben en dat je zeker kunt weten dat je in de hemel komt door wat Jezus voor je heeft gedaan. Dat maakte indruk. Nadat we een aantal avonden samen de Bijbel gelezen hadden kreeg ik een gebed mee om thuis te bidden als ik christen wilde worden. Zoals in openbaringen 3 vers 20 staat heb ik mijn hart geopend voor God. Toch voelde ik niets bijzonders. Later vertelde mijn studiegenoot mij dat hij aan mijn ogen kon zien dat ik christen geworden was. Dat raakte me.’
 
Geen miljonair
Niet lang daarna bezoekt Aad een conferentie van Navigators. ‘De liefde van de mensen was zo overweldigend voor mij en ik realiseerde me dat mensen zonder Jezus verloren zijn: ze moeten gewaarschuwd worden! Om meer mensen te kunnen bereiken ben ik verhuisd naar een studentenflat zodat ik meer mensen kon ontmoeten.’ Ook belangrijk voor de latere stappen in zijn leven is de conferentie van Navigators in Essen in 1977. ‘Ik ging twee keer staan bij de vraag om mijn leven te geven om mensen te winnen voor Jezus: dat is veel mooier dan bijvoorbeeld miljonair worden.’
 
Bijbels uitdelen
Na zijn studie vindt hij werk bij een bank. ‘Ik vond het geen gemakkelijke tijd om daar als christen te overleven en het geloof vast te houden.’ De omslag komt als hij later met zijn vrouw mee mag werken aan het werk van de Gideons. ‘We delen Bijbels uit in hotels en scholen en leggen de kern van het Evangelie uit. We werken met hetzelfde thema als Navigators: ‘Christus kennen en Hem bekend maken’. Terugkijkend ben ik Navigators enorm dankbaar dat zij iemand op mijn pad brachten om mij te bereiken.’
 
Nooit saai
‘Met God is mijn leven nooit saai: elke dag vraag ik me af wat ik mee ga maken. Ik vraag of Hij iemand op mijn pad wil sturen en ontmoet zo mensen die ik anders misschien niet had gezien. Door persoonlijk contact met hen gebeurt het dat mensen in Jezus gaan geloven.’ Aad en zijn vrouw genieten van het werk en bidden voortdurend dat zij meer mogen doen in het Koninkrijk van God. In 2014 wordt Aad gevraagd om fulltime voor de Gideons te werken. ‘Ik mag nu mensen inspireren en trainen om visser van mensen te zijn.’ Nog steeds is Aad er diep van onder de indruk dat hij dit werk mag doen: ‘Het is geweldig om te weten dat levens van mensen veranderen als zij in de Bijbel die wij uitreiken gaan lezen! Bovendien helpt dit om handen en voeten te geven aan wat ik bij de Navigators heb geleerd.’

 
Interview: Jeanette Vos
Fotografie: @Mirjam van Klaarbergen Photography