Headline

< terug

“God zei tegen mij, dat …” Als ik iemand dit hoor zeggen, heb ik steeds weer de neiging om te vragen: “Hoe dan? Hoe hoorde je dat dan?” Vaak stel ik die vraag uiteindelijk ook, omdat ik ook echt wil leren hoe Gods stem klinkt. Even vaak is het antwoord dit: Het herkennen van Gods stem is een proces. Het heeft tijd nodig, groei en oefening.

We zien gebed vaak als praten met God, maar een deel van praten is luisteren. Dus als we ons gebed starten bij luisteren, hoe ziet dat er dan concreet uit?

Stop, sta stil

Als ik mijn gebed start bij God, moet ik ook echt acuut stoppen met wat ik deed. Ik ga er echt voor zitten. Doe een kaarsje aan. Zet mijn telefoon op vliegtuigstand, zet afleidingen opzij en ga zitten of lopen. Ik ga actief luisteren.

In Psalm 46:10 staat: “Staak de strijd en erken dat Ik God ben.” Middenin een Psalm die vol staat met woeligheid en beweging, beschrijft de psalmist God als een schuilplaats. En middenin mijn woelige leven, waarin ik kan rennen van hot naar her, wil ik letterlijk stoppen en erkennen dat Hij God is. Dan stop ik om te luisteren naar God, verheven boven alle volken, verheven boven de aarde.

Wat voor mij ook helpt is bewust benoemen wie God is. Dat hij groot is, almachtig en dat ik weet dat Hij mij kent, bijvoorbeeld. Daarmee wil ik God eren. Maar ook tegen Hem en mijzelf zeggen dat ik hem vertrouw. Dat ik luister naar iemand die wil antwoorden, omdat Hij van mij houdt. Het vraagt oefening om te horen wat Hij zegt, maar dát Hij spreekt, dat wil ik geloven. Stil zijn en vertrouwen dat Hij echt de God is die Hij zegt dat Hij is zijn voor mij belangrijke aspecten van in gesprek zijn met God.


Hoe hoor ik zijn stem?

Als ik dan eindelijk ‘helemaal gestopt’ ben (het kost soms wat tijd!), en even bewust stil sta bij met wie ik in gesprek ga, start ik simpel gezegd met de vraag: Heer wat wilt U zeggen? Waar bent U mee bezig?

Er zijn verschillende praktische manieren die mij vervolgens helpen te luisteren. Een paar ideeën:
  • Bijbellezen
    Ik sla de bijbel open. Heel vaak lees ik een periode een bepaald Bijbelboek. En als ik dan al biddend lees, start ik met Hem vragen: wat wilt U door deze tekst tot mij zeggen?
  • Muziek
    Ik zet aanbiddingsmuziek op en luister naar de tekst. Ik vraag God: Wat wilt U hierdoor tot mij zeggen? Ik luister naar boodschappen van hoop en bemoediging en kijk wat ik er mee kan in mijn leven.
  • Schrijven
    Een van de beste manieren om mijn gedachten te ordenen en te volgen is door te schrijven. Ik vraag God: "Wat wilt U zeggen?" En ga dan schrijven. Dat kan van alles zijn en als ik uitgeschreven ben, lees ik het terug en probeer ik één ding te pakken wat ik met me mee kan nemen.
  • Tekenen
    Tekenen, schilderen, kleuren in een kleurboek. Terwijl mijn handen aan het werk zijn, ben ik in gesprek met God. Juist in het proces van schilderen heb ik geleerd dat het leven stap voor stap gaat. Soms moet je proberen om verder te gaan, soms helemaal overnieuw beginnen, maar is God erbij in elke fase van het schilderij. 
Dit zijn zo een paar manieren waarop ik mezelf help om na de vraag ‘God wat wilt U zeggen’ een antwoord te verwachten en te horen. Wil je ontdekken wat voor jou een manier is om te luisteren? Ga dan eens naar de spiritualiteitswijzer van de EO om te kijken naar wat bij jou aan zou sluiten.


Geduld hebben

Luisteren naar God vraagt niet alleen stil worden, een ‘manier’ vinden en op Hem vertrouwen. Het is ook geduld hebben, niet opgeven. Het is soms wachten tot God spreekt. Of Hij beantwoordt je vraag om in gesprek te zijn wel, met een gedachte, Bijbelgedeelte, goed gesprek dat je inzicht geeft of een lied bijvoorbeeld. Maar begrijp je vervolgens niet wat je er mee moet. Dat kan lastig zijn.

Ik wil je aanmoedigen veel te oefenen. God verlangt ernaar met je in contact te zijn.  Spreek het uit naar God als je ervaart dat je niet goed hoort wat Hij wil zeggen. Vraag anderen met je mee te zoeken naar Gods wil. Dank God als Hij je iets duidelijk maakt. Misschien is het wel het begin van iets dat jou mooier maakt.

Je zult zien dat hoe meer je oefent en in gesprek met God bent hoe meer het onderdeel wordt van je dagelijkse ritme. God wil zichzelf laten zien en dat ga je steeds meer herkennen.

Wil jij hiermee oefenen? Check Up the Mountain: 1 dag met God op 10 april.