Headline

< terug

‘In 2036 hebben een miljoen mensen in Nederland het Evangelie van Jezus Christus gehoord via Alpha.’ Dat is de droom van Alpha Nederland. Hendrina Harmannij, relatiemanager van Alpha - Students, is verantwoordelijk voor de Alpha’s die gegeven worden voor en door studenten. Vol enthousiasme deelt ze haar verlangen dat de missionaire identiteit diep gaat doordringen in de cultuur van de studentenverenigingen van Navigators.

Al vele jaren worden er Alpha – Students, een van de cursussen van Alpha Nederland, gegeven in het hele land. Het verlangen van Hendrina voor Alpha - Students gaat verder dan een bepaalde hoeveelheid cursussen of deelnemers. ‘Het doel is de transformatie van de samenleving doordat Nederland bereikt wordt met het Evangelie. Studenten zijn de leiders van de toekomst. We willen dat zij ook het missionaire verlangen krijgen.’

Elke studentenstad ...
‘Het is ontzettend gaaf dat er in elke studentenstad, waar een Navigators Studentenvereniging is, er ook een Alpha - Students is. Maar mijn hoop is dat Alpha - Students steeds meer deel wordt van de cultuur van de verengingen. Dit zien we bijvoorbeeld al gebeuren in Tilburg, waar alle eerstejaars studenten Alpha volgen; daardoor leeft het echt. Als je Alpha zelf een keer meemaakt en weet hoe het is, dan word je enthousiast en weet je waar je mensen voor uitnodigt.’
Hendrina gelooft dat gebed en discipelschap een centrale rol spelen in de toekomst van Alpha - Students. ‘Gebed is ontzettend belangrijk. Als we gaan bidden zien we dat God gaat bewegen. We hebben het effect daarvan gezien in Rotterdam. Toen de leiders van de studentenvereniging prioriteit gingen geven aan verwachtingsvol bidden, kwamen er tachtig studenten naar de volgende Alpha – Students!’
==================================================
Het verhaal van Maureen

Maureen heeft geen christelijke opvoeding gehad, maar was al een tijd zoekend en geïnteresseerd in het christelijk geloof. ‘De mensen die ik sprak konden mij niet verder helpen met de laatste stap. Nadat ik verhuisde naar Leiden, kwam ik bij een oud-lid van NSL te wonen en zij nodigde mij uit voor een Alpha. Daar kon ik al mijn vragen stellen, geen vraag was te gek. En dat leidde tot een keerpunt waarin ik besloot om te gaan geloven. Een Alpha - Students later werd ik gevraagd om kringleider te worden. Dat heb ik gedaan en dat heeft mij geleerd het geloof uit te dragen aan de mensen die dicht bij mij staan.’ Maureen is momenteel onderdeel van Navigators Netwerk Leiden.