Headline

< terug

Een warme lentedag half mei, een kleine basisschool in een dorpje op het platteland. De ramen van het lokaal staan open en terwijl het handjevol leerlingen hun tafels opdreunen, springt de dorpskat soepel op de vensterbank en begint in het zonnetje heen en weer te paraderen. Leerlingen kijken, zijn afgeleid. De meester, een jonge student die hier wat ervaring opdoet in de hoop op een vaste aanstelling aan een school in de grote stad, houdt vol. Tot de kat op zijn bureau hopt en aanstalten maakt om zich tussen de proefwerken neer te vleien.

Een snelle greep, een korte mauw, twee stappen en de kat is weer buiten. De meester is nog maar net weer begonnen bij 1 maal 9 is 9 of de kat springt weer miauwend op de vensterbank. ‘Maarten, vang jij die kat en bindt hem voor zolang maar even vast aan het paaltje buiten.’ Maarten, het behendige zoontje van de molenaar, vangt de kat en bindt hem vast. De les gaat ongestoord verder.


De volgende dag. De ramen staan weer open, hetzelfde tafereel. Een miauwende kat, een geïrriteerde onderwijzer. Meteen maar afrekenen met deze afleiding, denkt de meester en Maarten krijgt weer zijn bevel.
Als op de derde en de vierde dag de kat terug blijft komen is meester het zat. Aan het begin van de nieuwe schooldag ziet hij de kat al op het plein. Meteen doen! Hij vangt de kat en bindt hem vast, voor de lessen beginnen.

***

Elke dag vangt een van de leerlingen de kat en bindt hem vast, voor de start van het eerste lesuur. Al gauw is Maarten degene die dit taakje op zich neemt, ook als na de zomervakantie de meester vervangen is door een andere student. Braaf bindt Maarten de kat vast aan het paaltje en als Maarten op een winterochtend ziek in bed ligt, doet de nieuwe meester het zelf maar. De kat zit netjes vastgebonden aan het paaltje.

Een paar maanden later krijgt ook de nieuwe meester zijn begeerde vaste aanstelling aan een basisschool in de grote stad. De nieuwe onderwijzeres is een jong meisje, vers van de kweekschool en zij hoort van haar voorganger over het vastbinden van de kat. ‘Vergeet niet te zorgen dat Maarten de kat vastbindt!’ En zo gebeurt het. Weer of geen weer, open of dichte ramen, de kat wordt gebonden. Maartens status in de klas als Kattenbinder stijgt.

Het valt het meisje op dat sommige leerlingen niet bij het binden van de kat staan te kijken. Dat kan natuurlijk niet! Voortaan dienen alle leerlingen vijf minuten eerder op school te zijn om aanwezig te zijn bij het Binden van de Kat, zo is haar besluit.

***

Hetzelfde schooltje, vele jaren later. De oorspronkelijke kat is overleden, maar gelukkig is er een vervangende kat gevonden voor het belangrijke ritueel. Maarten is al lang van school, maar een groepje bevoorrechte leerlingen, De Orde van de Kattenbinders, marcheert iedere ochtend met de Kat naar de Paal om daar de Kat te Binden. De leerlingen staan in een rij in de houding en zingen het volkslied tijdens het Binden van de Kat. Ouders kijken toe.

Dan sterft ook deze kat. Erger nog: in de rest van het dorp blijkt geen kat meer te vinden. Een kat uit het naburige dorp vlucht terug na de eerste dag. Er zijn discussies: Moeten we niet een kat uit de grote stad laten komen? Kan de school functioneren zonder het Binden van de Kat? Mag het ook met een hond?

De gemeenteraad besluit het zekere voor het onzekere te nemen en sluit de school zolang er geen vervangende kat is gevonden. De lessen worden stopgezet, de leerlingen blijven thuis, de tafel van negen klinkt niet meer over het schoolplein.

Het Binden van de Kat, begonnen om te zorgen dat de lessen door kunnen gaan, doet de school de das om en de lessen worden gestaakt.

****

Dit verhaal heb ik ooit ergens gelezen, ik weet niet meer waar. Bij LEF stellen we jeugdleiders in kerken vaak de vraag: Kopieer je structuur zoals het was, of creëer je de cultuur die je door wilt geven.’
 

Over de blogger

Matthijs


Matthijs is communicatiemedewerker bij LEF Navigators en is daarnaast schrijver en blogger. Zijn blogs gaan over geloven.

Andere blogs van Matthijs zijn te vinden op www.matthijsdendekker.nl.