Headline

< terug

Zijn passie voor gebed is aanstekelijk. Niet voor niets wordt Edwin Hamelink ook wel ‘Ed gebed’ genoemd. Toch duurde het even voordat dit vuur in hem werd ontstoken en hij van een ietwat luie tiener een enthousiaste bidder werd.
 
‘Ik was een beetje een laatbloeier qua denken. Eigenlijk leefde ik gewoon maar een beetje voor de vuist weg. Ik was zelfs zo lui dat ik van havo/vwo naar de mavo terugging. Op het mbo kwam daar verandering in. Ik speelde in een punkbandje en was daarmee gestopt. Mijn opvolgster was christen. Ik wilde hen nog een keer horen tijdens een concert in een schuur. Dat was best een duistere plek, met omgekeerde kruizen en zo. Mijn opvolgster weigerde om daar te spelen. Het raakte me zo dat zij zo duidelijk voor haar geloof koos, dat ik mij ging verdiepen in de Bijbel en christelijke muziek ging luisteren. God kwam toen echt dichtbij. Toen ik haar later nog eens sprak, vertelde zij dat God die ochtend tegen haar zei dat zij die dag een keuze voor Hem moest maken. Wat was het tof te ontdekken hoe God dit had voorbereid!’
 
Gebedsgroepje
Edwin begint met vrienden een gebedsgroepje waar ze veel over geloof en de kerk praten en samen bidden. ‘We hebben echt mensen tot geloof zien komen. Achteraf gezien is daar mijn passie voor gebed begonnen, want ik leerde dat bidden echt effect had.’
 
Als hij in Nijmegen studeert raakt Edwin al snel betrokken bij Studenten Alpha. ‘In die tijd ben ik enorm gegroeid. Ik leerde dat God tot mij en door mij wil spreken, ik zag dat mensen tot geloof kwamen en dat mensen na gebed werden genezen. Zo ben ik overtuigd geraakt van het belang van gebed. In diezelfde periode gaf iemand mij een boek van Pete Greig, de leider van 24-7 en dat veranderde mijn leven. Als gebed kan doen wat ik in dat boek las, dan wilde ik dat ook meemaken! Op dit moment zie ik hoe God dit verlangen aan het verhoren is.’
 
Geboorte 24/7 prayer
Aan het einde van zijn studie wordt Edwin gevraagd als coördinator van Studenten Alpha. Tijdens een conferentie ziet hij voor het eerst een prayer room. ‘Ik vond het schitterend en ontdekte hoe ik op een nieuwe manier met veel creatieve vormen en muziek kon bidden. Tegelijkertijd las ik het boek ‘God on Campus’ van Trent Sheppard, waarin wordt verteld hoe opwekkingen ontstonden door het gebed van kleine groepjes studenten. Ik verlangde ernaar dat dit in Nederland ook zou gebeuren. Pete werd uitgenodigd voor een gebedsconferentie, maar tegelijkertijd ook voor het Focusweekend. Zo gebeurde het dat Pete in drie maanden tijd hier twee keer kwam om te spreken over gebed. We waren ervan overtuigd dat God daar een bedoeling mee had. Pete vroeg ons om mensen bij elkaar te brengen die ideeën hebben om met jongeren iets op te zetten rondom gebed. Samen met Agape, IFES, Navigators, Open Doors, het Leger des Heils en stichting 24-7 gebed zijn we gaan nadenken over ‘Wat als de jonge generatie op de knieën zou gaan!’ Tegelijkertijd zagen we bij alle NSV’s gebedsruimtes ontstaan. We besloten om deze ontwikkeling om te zetten in een bediening met de naam 24-7 prayer. Zo willen we de jonge generatie helpen groeien in gebed en uitdagen om zelf een gebedsverhoring te zijn.’
 
Gebed en missie
Edwin werd aangewezen als leider van 24-7 prayer. De eindverantwoordelijkheid ligt bij Navigators, maar in de stuurgroep zitten alle organisaties die er in het begin bij waren. Edwin: ’Er is veel gebeurd, er zijn meer dan honderd prayer rooms, er is een prayer course en er zijn zestien weken van non-stop gebed geweest op de universiteiten. Op dit moment zie ik steeds meer dat de koppeling tussen gebed en missie wordt gemaakt. En dat is ook de bedoeling. We kunnen niet altijd op de schoot van de Vader blijven zitten, Hij zal ons er een keer afduwen en zeggen: nu moet je iets gaan doen.
Dat zagen we afgelopen zomer toen we Escape & Pray lanceerden. Tien teams deden hier aan mee. Het is een avontuur dat je met God en twee of drie vrienden aangaat. Voor een periode van 48 uur spring je in het diepe. Je vliegt naar een stad die je van tevoren niet weet, er is geen slaapplek geregeld en je hebt weinig zakgeld. Twee dagen lang geef je God alle ruimte om jouw geloof en vertrouwen te laten groeien. Ik belande in Split (Kroatië). Bijzonder was, dat toen we daar contact kregen met het lokale studentenwerk, we hoorden over een meisje die dichtbij Jezus was maar nog twijfelde. Ze had namelijk ontdekt dat deze studenten geen katholieken waren. Dat is lastig in die cultuur. Ik voelde me verdrietig over die situatie. Toen we weer vertrokken liep zij met ons mee naar het busstation. Iemand van ons had woorden van God voor haar en hij had er een bloem bij geplukt. Ze straalde toen hij dat met haar deelde. ’s Avonds ontving ik een berichtje dat zij die dag haar leven aan Jezus had gegeven. Wat een bemoediging!’
 
Perplex
Ook in Nederland groeien de initiatieven. In Nijmegen begint dit jaar Perplex, een huiskamer met gebedsruimte. ‘Hun verlangen is om in het nachtleven van Nijmegen tot zegen te zijn. We brengen bijvoorbeeld mensen, die zo dronken zijn dat ze niet meer weten wat ze doen, veilig naar huis. Maar ook voor de studentengemeenschap willen ze tot zegen zijn. Er is veel eenzaamheid onder studenten, daarom er is een woonkamer waar zij wekelijks samen kunnen eten. Alles gebeurt rondom een ritme van gebed. Wat is het mooi om te zien dat uit gebed dit soort initiatieven voortvloeien en dat er leven in de maatschappij komt doordat mensen aan het bidden zijn, dat heeft mijn hart. Zo heeft het impact op de maatschappij. Liefde van Jezus ontvangen en heel veel van die liefde weer uitdelen!‘
 
Interview: Marieke Boersma-lensen